Chceme, aby každý byl zodpovědný za svět, ve kterém žije.
Globální rozvojové vzdělávání připravuje žáky a studenty na život v současném propojeném světě. Důležité je, aby porozuměli tomu, co se děje v jejich bezprostředním okolí a co ovlivňuje jejich životy. Zároveň by měli umět své poznání a zkušenosti z každodenního života vidět v souvislostech s tím, co se odehrává jinde ve světě a být si vědomi toho, že naše jednání a chování (např. volba toho, co nakupujeme, jakým způsobem cestujeme, jak nakládáme s odpady atd.) může mít vliv i na lidi a životní prostředí jinde ve světě. A stejně tak my můžeme pocítit nebo zpozorovat změny způsobené událostmi v jiných koutech světa.
Globální rozvojové vzdělávání má za cíl vést lidi ke globální odpovědnosti. Pomocí něj studenti:
Naší vizí je společnost, kde všichni lidé žijí důstojný život podle svých představ, v souladu s druhými a s ohledem na Zemi. Chceme proto, aby vzdělávání pomáhalo každému člověku MÍT SE K SVĚTU: být sebevědomý, otevřený, zakotvený a angažovaný.
Vizi vzdělávání pro Česko společně vytvořili zástupci těchto organizací a oborových platforem: Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy v Praze, Člověk v tísni, o. p. s. – program Varianty, EDUin, o. p. s., České fórum pro rozvojovou spolupráci FoRS, Glopolis, o. p. s., Informační centrum OSN v Praze, NaZemi, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
v Praze, Sdružení TEREZA, Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER, Zelený kruh.
Vize globálního rozvojového vzdělávání ke stažení v pdf
Podporujeme profesionální rozvoj pedagogů v oblasti globálního rozvojového vzdělávání prostřednictvím seminářů a individuálních konzultací.
Vytváříme a ověřujeme inovativní metodické materiály pro práci s globálními tématy ve výuce. Podporujeme aktivní, respektující a participativní přístup ve výuce.
Realizujeme tematické projekty ve spolupráci s odborníky ze zahraničí, z akademické sféry i školní praxe.
Nabízíme dlouhodobou systematickou podporu školám v zavádění globálního vzdělávání do výuky i každodenního života školy.
Propojujeme klíčové osobnosti a instituce vzdělávacího systému v České republice a vytváříme příležitosti pro vzájemný dialog.
Spolupracujeme se zahraničními experty a organizacemi na sdílení a přenosu dobré praxe do českého školství.
Sdílíme dobrou praxi s českými organizacemi působícími v oblasti globálního rozvojového a občanského vzdělávání. Jsme členy pracovní skupiny GRV v rámci Českého fóra pro rozvojovou spolupráci (FoRS). Spolupracujeme s organizacemi, které se věnují občanskému vzdělávání a s nimiž jsme vytvořili neformální platformu Propojme se!.
Třída žáků, stejně jako skupina učitelů nebo tým lektorů, jsou skupiny plné osobností s rozmanitou charakteristikou. Díky ní dokáže každý z nás snadněji rozvíjet určité dovednosti a jsou nám přirozenější různé způsoby učení a přijímání nových informací. Při své práci vycházíme z přesvědčení, že každý má své jedinečné životní zkušenosti a schopnosti a že každému z nás vyhovují jiné metody a přístupy k učení. Považujeme za důležité tuto rozmanitost při výuce a přípravě vzdělávacích materiálů respektovat.
Pro svou práci vybíráme pedagogické přístupy, které podporují aktivní zapojení studentů, podněcují jejich zvídavost, chuť klást si otázky a nahlížet témata z různých úhlů pohledu. Proto je základem našich výukových seminářů a materiálů především kritické myšlení a kritická gramotnost.
Jedním z konceptů, se kterými pracujeme, je filozofie pro děti (Philosophy for children). Jde o pedagogický přístup, který umožňuje učitelům vést dialog s mladými lidmi a jeho prostřednictvím hledat odpovědi na otázky, které jsou pro mladé lidi atraktivní a zajímavé. Umožňuje studentům a učitelům naslouchat různým myšlenkám a názorům a nabízí způsob, kterým lze zkoumat různé problémy a témata dnešního světa.
Učitelé, kteří do výuky začleňují aktuální globální témata, tím nejen rozšiřují znalosti žáků, ale především působí na jejich hodnoty, postoje a tím i jednání. Vytváříme proto také aktivity, jejichž cílem je stimulovat diskuzi mezi žáky a přitom zjišťovat jejich postoje, na něž se pak učitel snaží svou výukou působit.
Více o globálním rozvojovém vzdělávání se dozvíte na webu Globální rozvojové vzdělávání
Vzdělávací program Varianty
Člověk v tísni, o.p.s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2
IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
varianty@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 467
Mediální koordinátorka
Lucie Kundra
lucie.kundra@clovekvtisni.cz
Tel: +420 775 871 539
Naše další weby
Je vaším cílem ve výuce předat množství informací, které si žáci zapamatují? Nebo vás spíše zajímá způsob, jak s nabytými informacemi pracují? Přemýšlíte o tom, jak můžete zjistit vliv výuky na postoje a jednání svých žáků? Zkuste některou ze třiceti nových aktivit, které učitelům nabízí inspiraci, jak zjišťovat postoje žáků k otázkám a tématům současného světa a zároveň ověřovat, zda díky výuce došlo k jejich pozitivní změně.
Zajímá se vaše škola o globální problematiku? Začleňujete do výuky žákovské či školní projekty a jiné aktivní vyučovací metody? Věříte, že svým jednáním můžeme ovlivnit dění na druhém konci světa? Pak neváhejte a zkuste získat certifikát Světová škola.
Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a přispívat tak k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.
Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR
Úspěch inkluzivního vzdělávání závisí na tom, jak uzpůsobíme naše školy, třídy, kurikulum i mimoškolní aktivity tak, aby se mohly učit a účastnit všechny děti bez rozdílu.
Přemýšlíte, jak vyučovat předměty, průřezová témata a ještě přitom rozvíjet čtenářství? Podívejte se na vyzkoušené učební jednotky. Webové stránky slouží jako inspirace široké učitelské veřejnosti.
Lze o lidských právech vyučovat poutavě, tvořivě a interaktivně? A dokonce za využití sociálních sítí a dalších hitů mezi dnešními studenty? Ano! A ani to moc nebolí.