Pražským pedagogům nabízíme školení a nové výukové nástroje, které jim pomohou při zavádění principů multikulturní výchovy do života školy a posílení kompetencí při prevenci rizikového chování, jakým je extremismus, rasismus, xenofobie, netolerance a násilí. Ve vzdělávacím modulu se naučíte pracovat s materiály a metodami, které spojují oblast prevence rizikového chování s výukou zaměřenou na aktuální témata. Součástí modulu je nová desková hra, která usnadňuje učení prostřednictvím týmové práce žáků v malých skupinách, vychází z principů konstruktivismu, badatelsky orientované výuky a projektového vyučování.
Školení v celkovém rozsahu 40 hodin je určeno pedagogům 2. stupně ZŠ a SŠ a OU, školním metodikům prevence a volnočasovým pedagogům ze školských zařízení z hl.m. Prahy. Školení proběhne v Praze. Hlásit se můžete do 6. ledna 2019. Pro přihlášení vyplňte prosím formulář níže na stránce.
Jan Charvát, (FSV Univerzita Karlova), Vladěna Bätge Jahn (Vrije Universiteit Brussel) a lektorský tým programu Varianty
Středa 9. 1. 2019, 8:30 - 16:30, Centrum Člověka v tísni - Langhans (Vodičkova 37, Praha 1)
Úvod do Hry s dobrými otázkami, vyzkoušení dvou verzí hry, úprava vlastní verze hry
Pátek 18. 1. 2019, 13:00 - 17:30, Centrum Člověka v tísni - Langhans (Vodičkova 37, Praha 1)
Jan Charvát, Katedra politologie, FSV UK: Teoretický úvod k tématu radikalismu a extremismu v souladu se současnými společenskými vědami – část I
V lednu a únoru probíhá implementace hry – hrajeme Hru s dobrými otázkami s žáky ve třídě.
Čtvrtek 7. 2. 2019, 13:00 - 17:30, Centrum Člověka v tísni - Langhans (Vodičkova 37, Praha 1)
Kazuistický seminář I - jak pracovat s projevy rasismu ve třídě
Pátek 1. 3. 2019, 13:00 - 17:30, Vzdělávací centrum Tereza (Haštalská 17, Praha 1)
Jan Charvát, Katedra politologie, FSV UK: Teoretický úvod k tématu radikalismu a extremismu v souladu se současnými společenskými vědami – část I
Úterý 5. 3. 2019, 8:30 - 15:30, Vzdělávací centrum Tereza (Haštalská 17, Praha 1)
Kolegiální sdílení a zpětná vazba po implementaci Hry s dobrými otázkami
Čtvrtek 21. 3. 2019, 13:00 - 17:30, Langhans - Centrum Člověka v tísni (Vodičkova 37, Praha 1)
Názorné lekce k projevům extremismu a autoritářství ve světě (na příkladu situace v USA, Rusku, Vietnamu a Venezuele)
Úterý 26. 3. 2019, 13:00 - 17:30, Langhans - Centrum Člověka v tísni (Vodičkova 37, Praha 1)
Kazuistický seminář II - jak mohou stereotypy ovlivnit třídní klima
Čvrtek 11. 4. 2019, 13:00 - 17:30, Langhans - Centrum Člověka v tísni (Vodičkova 37, Praha 1)
Badatelství ve výuce - Badatelství ve výuce, Hra s dobrými otázkami - design vlastních verzí hry
Každý účastník/ice takto projde 20 hodinami vzdělávacího modulu a 20 hodinami implementace inovativní hry, což tvoří celkem 40 hodin komplexního školení v používání inovativních metod a aktivit pro práci s tématikou prevence rasismu a xenofobie, tak aby je mohli nadále sami používat ve výuce v napojení na průřezové téma MKV, a posílení kompetencí při prevenci rizikového chování, jakým je extremismus, rasismus, xenofobie, populismus, netolerance a násilí.
A dále získají:
Hra s dobrými otázkami nabízí nový způsob jak ve třídě interaktivně zpracovat téma předsudky a xenofobie. Diskuze a spolupráce v malých skupinách podněcuje zájem žáků o téma a prohlubuje samotné učení. Při souběžném zkoumání teorie a vlastních postojů a zkušeností žáci proniknou do vybraného fenoménu a připraví se na další fázi výuky - společenskovědní bádání.
Ve hře je konkrétní téma prezentováno formou otázek a úkolů, které žáci řeší v tříčlenných týmech. Otázkami cíleně propojujeme dosavadní znalosti a zkušenosti dětí s tématem a novými poznatky. Součástí hry je i samostatná a skupinová práce s textem a/nebo obsahy v audiovizuální formě.
Učitelům hra nabízí konkrétní nástroj do výuky a zároveň poskytuje příležitost k osvojení nových vyučovacích metod, které jsou využitelné při prezentace nové látky v různých předmětech a průřezových tématech.
Tento vzdělávací program vychází z rámce doporučeného UNESCO pro Enquiry Based Learning – badatelské vzdělávání ve společenskovědních předmětech. Žáci v návaznosti na hru mohou své vlastní zkušenosti, znalosti a hypotézy ověřit pomocí návrhu vlastního badatelského projektu.
Ke stolní hře také nabízíme rozšíření s využitím ICT, které využívá digitální nástroje ke sdílení obsahů a podpoře aktivního učení.
Cíle hry:
Kurz je pořádán v rámci projektu Otázkami k rozvíjení demokratických hodnot (reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000348)
Manažerka projektu: Tijana Milosavljevič Čajetinac, tijana.milosavljevic@clovekvtisni.cz, tel: 739 220 599
21 .02 . - 19. 03. 2019
28 .02 . - 15. 04. 2019
08 .03 . - 09. 03. 2019
29 .03 . - 11. 05. 2019
29. 04. 2019
11. 05. 2019
15. 05. 2019
20 .05 . - 21. 05. 2019
Vzdělávací program Varianty
Člověk v tísni, o.p.s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2
IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
varianty@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 467
Mediální koordinátorka
Nikola Páleníčková
nikola.palenickova@clovekvtisni.cz
Tel: +420 777 782 061
Naše další weby
Je vaším cílem ve výuce předat množství informací, které si žáci zapamatují? Nebo vás spíše zajímá způsob, jak s nabytými informacemi pracují? Přemýšlíte o tom, jak můžete zjistit vliv výuky na postoje a jednání svých žáků? Zkuste některou ze třiceti nových aktivit, které učitelům nabízí inspiraci, jak zjišťovat postoje žáků k otázkám a tématům současného světa a zároveň ověřovat, zda díky výuce došlo k jejich pozitivní změně.
Zajímá se vaše škola o globální problematiku? Začleňujete do výuky žákovské či školní projekty a jiné aktivní vyučovací metody? Věříte, že svým jednáním můžeme ovlivnit dění na druhém konci světa? Pak neváhejte a zkuste získat certifikát Světová škola.
Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a přispívat tak k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.
Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR
Úspěch inkluzivního vzdělávání závisí na tom, jak uzpůsobíme naše školy, třídy, kurikulum i mimoškolní aktivity tak, aby se mohly učit a účastnit všechny děti bez rozdílu.
Přemýšlíte, jak vyučovat předměty, průřezová témata a ještě přitom rozvíjet čtenářství? Podívejte se na vyzkoušené učební jednotky. Webové stránky slouží jako inspirace široké učitelské veřejnosti.
Lze o lidských právech vyučovat poutavě, tvořivě a interaktivně? A dokonce za využití sociálních sítí a dalších hitů mezi dnešními studenty? Ano! A ani to moc nebolí.