Novinky

Šest českých škol získalo titul Světová za práci s globálními tématy

Žáci ZŠ a waldorfské ZŠ v Ostravě-Porubě

Tisková zpráva - Člověk v tísni, ARPOK a Multikulturní centrum Praha

Praha, 13.6. 2017 - Umí uspořádat kampaň pro veřejnost, zorganizovat sbírku oblečení pro sirotčinec v Kambodži nebo udělat průzkum mezi občany. Těmito dovednostmi se mohou pochlubit studenti a studentky šesti základních a středních škol, které letos získaly prestižní titul Světová škola. Počet českých škol, jež jsou držiteli certifikátu díky začleňování globálních témat do výuky a života školy, se tak rozšířil na 69. Slavnostní předávání certifikátu, který udělují společně organizace Člověk v tísni, ARPOK a Multikulturní centrum Praha, dnes proběhlo v Americkém centru v Praze. Studenti a učitelé tituly převzali z rukou náměstka ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Jaroslava Fidrmuce, náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse a Dity Kubíkové z Odboru rozvojové spolupráce a humanitární pomoci Ministerstva zahraničních věcí.

O titul letos usilovalo 12 škol, do finále se jich probojovalo 6. Každá z nich si na začátku školního roku zvolila téma, kterému se během celého roku věnovala. „Cílem vzdělávání by mělo být připravit žáky na život v dnešním globalizovaném světě. O to se snažíme i my v rámci programu Světové školy – žáci a studenti se věnují lokálním problémům a zjišťují, jaké mají přesahy. Během vlastních aktivit si vyzkouší, jak zorganizovat kampaň, komunikovat s médii nebo veřejnými institucemi, a poznají, jaký dopad může jejich vlastní činnost mít,“ říká koordinátorka programu Světové školy ze vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni Kateřina Sobotková.

Gymnázium Františka Křižíka v Plzni chtělo kampaní o alternativních způsobech dopravy přispět ke změně obce v bezpečné a trvale udržitelné město. Studenti uspořádali „cykloden“, během něhož 162 žáků využilo k cestě do školy různé dopravní prostředky – kola, koloběžky nebo longboardy. Během dne debatovali o dopravní udržitelnosti v Plzni a vytvářeli ideové mapy, které odpovídaly například na otázky, podle čeho se pozná zdravé město.

„Měli jsme trochu obavy, že zatažené nebe naše spolužáky odradí jet do školy na kole, ale nakonec jsme byli počtem zúčastněných překvapení. Sami jsme si stanovili limit 100 účastníků na kolech a koloběžkách, takže svůj úkol jsme splnili,“ hodnotí akci jeden ze studentů Theodor Bochnovič. „Za nejdůležitější považuji, že se studenti učí jednat, přebírat odpovědnost za svá rozhodnutí a jednotlivé činy,“ říká učitel a koordinátor Světové školy na gymnáziu Antonín Kolář.

Žáky Základní a waldorfské základní školy v Ostravě-Porubě zaujal problém plýtvání potravin. Během školní akce se jim podařilo nasbírat 60 kilogramů potravin pro Potravinovou banku. Studenti dalších škol si vyzkoušeli například práci s veřejností nebo přípravu kampaní. Žáci Základní školy Měcholupy se zaměřili na problém emisí – mezi obyvateli nejdřív udělali průzkum, jaké druhy vytápění používají, a pomocí letákové kampaně je pak informovali o různých možnostech vytápění a jeho dopadech. Studenti Gymnázia Kojetín uspořádali sbírku oblečení pro sirotčinec v Kambodži a připravili výstavu fotografií o podmínkách v textilních továrnách v této zemi. Přehled všech témat, jimž se školy věnovaly, najdete zde.

Certifikát Světová škola získaly ve školním roce 2016/2017 tyto školy:

  • Základní škola Fryčovice
  • Gymnázium Kojetín
  • ZŠ a WZŠ Ostrava-Poruba
  • Gymnázium Františka Křižíka, Plzeň
  • Základní školy Měcholupy
  • Pražské humanitní gymnázium

O projektu Světová škola

Certifikát Světová škola uděluje společnost Člověk v tísni, o. p. s. ve spolupráci s ARPOK, o. p. s. a Multikulturním centrem Praha. Světové škole byla udělena Záštita Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva zahraničních věcí. Projekt je určen všem typům škol.  Základní filozofie podporuje vzdělávání a přípravu žáků na reálný život v globalizovaném světě a opírá se o jednoduchou metodologii tří kroků: uč se – zjišťuj – jednej.

Světová škola je místem, kde:

  • globální témata tvoří přirozenou součást výuky a života školy;
  • se žáci pod vedením týmu učitelů zabývají aktivně světovým děním a sledují aktuální vývoj v rozvojovém světě;
  • žáci, učitelé i širší veřejnost získávají informace o globální problematice;
  • žáci identifikují místní problémy s globálním přesahem a usilují o jejich řešení;
  • je nejméně jedenkrát za rok ve spolupráci s místní partnerskou organizací uspořádána akce;
  • je společný cíl přispět k řešení vybraného problému.

Více informací najdete na webu: www.svetovaskola.cz

Projekt byl finančně podpořen z prostředků České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí České republiky v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.

 

Kontakty pro média:

Kateřina Sobotková, Vzdělávací program Varianty spol. Člověk v tísni, mobil: 604 204 379, e-mail: katerina.sobotkova@clovekvtisni.cz

Antonín Kolář, Gymnázium Františka Křižíka v Plzni, mobil: 721 973 249, e-mail: antonin.kolar@gmail.com

Reportáž z předávání titulu si můžete přečíst zde.

 

Další novinky
 
Novější
Starší
 

Chci dostávat novinky

Videa Fotogalerie

Vzdělávací program společnosti
Člověk v tísni o.p.s.

Kontakty

Vzdělávací program Varianty
Člověk v tísni, o.p.s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2

IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
varianty@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 467

Mediální koordinátorka
Lucie Kundra
lucie.kundra@clovekvtisni.cz
Tel: +420 775 871 539

Další kontakty

Logo ke stažení

Související projekty

Naše další weby

  • Jak víme, že to funguje?

    Je vaším cílem ve výuce předat množství informací, které si žáci zapamatují? Nebo vás spíše zajímá způsob, jak s nabytými informacemi pracují? Přemýšlíte o tom, jak můžete zjistit vliv výuky na postoje a jednání svých žáků? Zkuste některou ze třiceti nových aktivit, které učitelům nabízí inspiraci, jak zjišťovat postoje žáků k otázkám a tématům současného světa a zároveň ověřovat, zda díky výuce došlo k jejich pozitivní změně.

     

  • Světová škola

    Zajímá se vaše škola o globální problematiku? Začleňujete do výuky žákovské či školní projekty a jiné aktivní vyučovací metody? Věříte, že svým jednáním můžeme ovlivnit dění na druhém konci světa? Pak neváhejte a zkuste získat certifikát Světová škola.

  • Program Migrace

    Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a přispívat tak k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.

  • Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR

    Úspěch inkluzivního vzdělávání závisí na tom, jak uzpůsobíme naše školy, třídy, kurikulum i mimoškolní aktivity tak, aby se mohly učit a účastnit všechny děti bez rozdílu.

  • Průřezová témata a čtenářství

    Přemýšlíte, jak vyučovat předměty, průřezová témata a ještě přitom rozvíjet čtenářství? Podívejte se na vyzkoušené učební jednotky. Webové stránky slouží jako inspirace široké učitelské veřejnosti.

  • Respekt nebolí

    Lze o lidských právech vyučovat poutavě, tvořivě a interaktivně? A dokonce za využití sociálních sítí a dalších hitů mezi dnešními studenty? Ano! A ani to moc nebolí.

Donoři



Partneři