Novinky

Titul Světová škola získalo 15 nových škol. Celkem je v Česku už 84 Světových škol

Foto Jana Plavec

Umí uspořádat workshopy, na kterých se snaží propojit lidi s handicapem se studenty, orientují se v problematice nakládání s odpady, snaží se seniory víc zapojit do místní komunity nebo usilují o změnu nezdravých životních návyků dětí. Těmito a dalšími dovednostmi se mohou pochlubit žáci a studenti patnácti základních a středních škol, které letos získaly prestižní titul Světová škola. Počet českých škol, které titul získaly díky tomu, že začleňují globální témata do výuky a života školy a jejich žáci se pod vedením učitelů snaží řešit komunitní problémy, tak stoupnul na 84. Slavnostní předání certifikátu, který udělují společně organizace Člověk v tísni, ADRA, ARPOK a Multikulturní centrum Praha, proběhlo 12. června v Americkém centru v Praze.

Žáci se během projektů učí ve školních týmech spolupracovat s místními samosprávami, spolky a jinými partnery. Učí se vymyslet, zorganizovat a zpropagovat veřejné akce. Některým školám se daří zapojit i média nebo nastartovat trvalejší pozitivní změny ve svém okolí. Mám radost, že se projektová výuka opravdu stává součástí života školy, není to nějaká volnočasová aktivita, ale důležitá součást vzdělávacího obsahu,“ říká Kateřina Sobotková, koordinátorka projektu Světová škola ze vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni. „V dnešní složité době je potřeba učit děti přemýšlet v kontextu a ukázat jim, že i lokální témata mohou mít přesah. Díky projektům, jako je Světová škola, se pak samy stávají hybateli projektů a tím se učí společenské zodpovědnosti a samostatnosti, “ doplňuje Lejla Abbasová, zakladatelka nadačního fondu Asante Kenya a inspektorka projektu Světová škola. Projekt Světová škola získal Záštitu Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Zapojené školy se během svých celoročních aktivit věnovaly řadě témat. Studenti Gymnázia Frýdlant se v projektu Boříme bariéry aneb Spolu to jde líp snažili přispět k začlenění lidí s handicapem do společnosti – uspořádali workshopy pro školy na Frýdlantsku, na kterých se snažili zábavnou formou propojit žáky s lidmi s handicapem, a také charitativní běh pro veřejnost.

Projekt Světová škola mi přinesl spoustu nových zkušenosti. Naučila jsem se také, jak se chovat v přítomnosti nevidomého člověka, jak s ním mluvit, jak se chovat k vodícímu psovi. Velikou zkušeností byl náš projekt i pro naše handicapované hosty. Pro většinu z nich byly workshopy zpestřením jejich života a velikou zábavou,“ hodnotí studentka septimy z Gymnázia Frýdlant Barbora Macháčková. „Pro mě byl projekt připomenutím smyslu vzdělávacího procesu – že především v kontakt s reálným světem se žáci skutečně něco užitečného naučí,“ říká pedagog gymnázia Tomáš Lengál.

O propojování společnosti usilovaly i další školy. Studenti pražského Gymnázia Mensa se snažili pomocí komunitních akcí propojit seniory s mladší generací. ZŠ E. Valenty v Prostějově se věnovala tématu vzdělávání – prostřednictvím Adopce na dálku žáci podporuji vzdělávání chlapce v africké Guineji a skrze jeho příběh o tomto tématu informují i veřejnost. Žáci devátého ročníku si s pomocí pedagogů k tématu vzdělávání ve světě a inkluzivního vzdělávání připravili také několik vyučovacích hodin pro mladší ročníky, které pak sami odučili. Studenti Střední odborné školy ochrany osob a majetku v Karviné uspořádali kampaň pro veřejnost na téma nejen správného třídění a následného zpracování odpadů, ale chtějí také přispět k tomu, aby se odpad nevytvářel např. přístupem „zero waste“. Přehled všech projektů škol, které získají titul Světová škola, najdete zde.

 

Kontakty pro novináře:

Lucie Kundra, mediální koordinátorka programu Varianty, Člověk v tísni, lucie.kundra@clovekvtisni.cz, tel. 775 871 539

Kateřina Sobotková, koordinátorka projektu Světová škola, program Varianty, Člověk v tísni, katerina.sobotkova@clovekvtisni.cz, tel. 604 204 379

Tomáš Lengál, učitel na Gymnáziu Frýdlant, tel. 723 936 394

 

Školy, které letos získaly titul Světová škola:

Základní škola a Mateřská škola Bílovec, Komenského ul.

Gymnázium, Frýdlant, Mládeže 884, p. o.

Základní škola a Mateřská škola Mořkov okres Nový Jičín

Základní škola Čeladná, příspěvková organizace

Střední odborná škola ochrany osob a majetku s. r. o., Karviná - Hranice

Střední odborná škola ochrany osob a majetku s. r. o., Ostrava-Poruba

Mensa gymnázium, o.p.s., Španielova 1111/19, 163 00 Praha 6 - Řepy

ZŠ logopedická s.r.o., Paskovská 92, Ostrava-Hrabová

Základní škola Příbor, Jičínská 486, okres Nový Jičín

Obchodní akademie s. r. o., Leonovova 1795, 733 01 Karviná – Hranice

Střední zdravotnická škola Brno, Jaselská, příspěvková organizace

Základní škola a mateřská škola KLAS s.r.o., Rosice nad Labem

Základní škola a mateřská škola Třebenice, příspěvková organizace, Paříkovo nám. 133

Základní škola a Mateřská škola Leoše Janáčka Hukvaldy, p. o.

Základní škola Prostějov, E. Valenty 52

 

Témata projektů, kterým se školy věnovaly, najdete zde.

Další novinky
 
Novější
Starší
 

Chci dostávat novinky

Videa Fotogalerie

Co znamená pojem:

Kontrakultura?

Vzdělávací program společnosti
Člověk v tísni o.p.s.

Kontakty

Vzdělávací program Varianty
Člověk v tísni, o.p.s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2

IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
varianty@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 467

Mediální koordinátorka
Lucie Kundra
lucie.kundra@clovekvtisni.cz
Tel: +420 775 871 539

Další kontakty

Logo ke stažení

Související projekty

Naše další weby

  • Jak víme, že to funguje?

    Je vaším cílem ve výuce předat množství informací, které si žáci zapamatují? Nebo vás spíše zajímá způsob, jak s nabytými informacemi pracují? Přemýšlíte o tom, jak můžete zjistit vliv výuky na postoje a jednání svých žáků? Zkuste některou ze třiceti nových aktivit, které učitelům nabízí inspiraci, jak zjišťovat postoje žáků k otázkám a tématům současného světa a zároveň ověřovat, zda díky výuce došlo k jejich pozitivní změně.

     

  • Světová škola

    Zajímá se vaše škola o globální problematiku? Začleňujete do výuky žákovské či školní projekty a jiné aktivní vyučovací metody? Věříte, že svým jednáním můžeme ovlivnit dění na druhém konci světa? Pak neváhejte a zkuste získat certifikát Světová škola.

  • Program Migrace

    Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a přispívat tak k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.

  • Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR

    Úspěch inkluzivního vzdělávání závisí na tom, jak uzpůsobíme naše školy, třídy, kurikulum i mimoškolní aktivity tak, aby se mohly učit a účastnit všechny děti bez rozdílu.

  • Průřezová témata a čtenářství

    Přemýšlíte, jak vyučovat předměty, průřezová témata a ještě přitom rozvíjet čtenářství? Podívejte se na vyzkoušené učební jednotky. Webové stránky slouží jako inspirace široké učitelské veřejnosti.

  • Respekt nebolí

    Lze o lidských právech vyučovat poutavě, tvořivě a interaktivně? A dokonce za využití sociálních sítí a dalších hitů mezi dnešními studenty? Ano! A ani to moc nebolí.

Donoři



Partneři