Active Citizens – komunitní vzdělávání pro střední školy je program, který od roku 2012 společně realizují vzdělávací program Varianty spol. Člověk v tísni a British Council. Jedná se o celosvětový program, do kterého jsou prostřednictvím British Council zapojeny organizace a neformální skupiny z více než třiceti zemí světa.
Jejich společným cílem je zplnomocnit mladé lidi k tomu, aby dokázali efektivně a bez konfliktů spolupracovat s ostatními na udržitelném rozvoji míst, kde žijí. Důležité místo v programu mají témata aktivního občanství, neformálního vzdělávání a spolupráce v rámci komunity.
V České republice se v rámci Active Citizens zaměřujeme především na spolupráci s učiteli a studenty středních škol. Učitelům ze zapojených škol nabízíme semináře, na nichž si osvojí techniky, jak studenty vést k lepšímu poznání sebe sama, vztahů v jejich okolí, své vlastní komunity a k aktivnímu zapojení do komunitního dění. Na svých školách pak vytvoří studentské týmy, které ve spolupráci s učiteli analyzují situaci a v terénu zjišťují, čeho si lidé v daném místě cení a co považují za problém. Studenti posléze naplánují a ve spolupráci s partnery a cílovou skupinou uskuteční projekty, jejichž cílem je přispět k řešení daného problému nebo podpoře vybraného tématu.
„Myslím, že jsem se hodně osamostatnila, že když si něco umanu, tak to jde. Najednou jsem začala sama sebe vnímat jako osobu, která má moc a která je schopná s něčím pohnout.“ (Simona Markovcová, studentka SŠ Volyně)
Na základě původní britské metodiky a zkušeností z tříletého projektu v Česku jsme vytvořili ucelenou metodiku programu, která slouží učitelům jako praktický průvodce a zdroj informací pro práci se studentskými týmy.
Metodika shrnuje principy aktivního občanství, obsahuje konkrétní aktivity k jednotlivým fázím učebního procesu, který vede od poznání vlastní identity a kultury studentů, přes osvojení schopnosti vést dialog a porozumění konceptu komunity, k plánování, realizaci a vyhodnocení komunitní akce.
Dále zde najdete:
Součástí elektronické publikace jsou také interaktivní videa vysvětlující přístupnou formou složitější koncepty, či úvody do učebních fází. Elektronický formát metodiky přináší možnost dokument aktivně dotvářet pomocí poznámek a komentářů. Metodika je dostupná zde.
Během tří let realizace se do projektu Active Citizens zapojilo 30 středních škol z 9 krajů. Každou z těchto škol reprezentovali dva učitelé, kteří absolvovali sedmidenní školení v metodice programu. Celkem se do projektu zapojilo 60 pedagogů, jejichž studentské týmy uskutečnily 45 školních komunitních projektů. Ty se nejčastěji věnovali sociálním, environmentálním a kulturním tématům. V průběhu projektu byla vytvořena metodika komunitního vzdělávání pro střední školy.
V letech 2012 – 2014 byl projekt financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Více informací včetně fotografií naleznete na www.activecitizens.cz nebo na facebookové stránce.
Rádi pro vás připravíme školení v metodice na míru.
Pokud máte zájem o účast v programu nebo se chcete dozvědět více informací, kontaktujte nás na e-mailu: veronika.endrstova@clovekvtisni.cz nebo na telefonním čísle (+420) 222 350 805.
Globální rozvojové vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Migrace
Globální rozvojové vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Migrace
Inkluzivní vzdělávání
Migrace
Inkluzivní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Migrace
Globální rozvojové vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Interkulturní vzdělávání
Globální rozvojové vzdělávání
Vzdělávací program Varianty
Člověk v tísni, o.p.s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2
IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
varianty@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 467
Mediální koordinátorka
Lucie Kundra
lucie.kundra@clovekvtisni.cz
Tel: +420 775 871 539
Naše další weby
Je vaším cílem ve výuce předat množství informací, které si žáci zapamatují? Nebo vás spíše zajímá způsob, jak s nabytými informacemi pracují? Přemýšlíte o tom, jak můžete zjistit vliv výuky na postoje a jednání svých žáků? Zkuste některou ze třiceti nových aktivit, které učitelům nabízí inspiraci, jak zjišťovat postoje žáků k otázkám a tématům současného světa a zároveň ověřovat, zda díky výuce došlo k jejich pozitivní změně.
Zajímá se vaše škola o globální problematiku? Začleňujete do výuky žákovské či školní projekty a jiné aktivní vyučovací metody? Věříte, že svým jednáním můžeme ovlivnit dění na druhém konci světa? Pak neváhejte a zkuste získat certifikát Světová škola.
Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a přispívat tak k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.
Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR
Úspěch inkluzivního vzdělávání závisí na tom, jak uzpůsobíme naše školy, třídy, kurikulum i mimoškolní aktivity tak, aby se mohly učit a účastnit všechny děti bez rozdílu.
Přemýšlíte, jak vyučovat předměty, průřezová témata a ještě přitom rozvíjet čtenářství? Podívejte se na vyzkoušené učební jednotky. Webové stránky slouží jako inspirace široké učitelské veřejnosti.
Lze o lidských právech vyučovat poutavě, tvořivě a interaktivně? A dokonce za využití sociálních sítí a dalších hitů mezi dnešními studenty? Ano! A ani to moc nebolí.